Byliny na zahřátí organismu

„Jak se v zimě zahřát vnitřně.”

Skořice, Skořicovník cejlonský

 
První bylinkou pro zahřátí, kterou vám zde představím je skořice.
Vsadím se, že ji všichni dobře znáte, možná jste si i všimli, že umí člověka v zimě pěkně zahřát (obzvlášť pokud se přidá do správného nápoje).
Pokud teď častěji trpíte na pocit chladu, můžete zkusit zařadit skořici do svého každodenního života. 
 
Můžete ji přidávat do nejrůznějších nápojů nebo si z ní dělat přímo čaj, dále ji můžete přidávat do sladkých kaší a jiných pokrmů. 
 
Do čeho si přidáváte nejraději skořici vy? 
 
Skořice je také antibakteriální, působí proti nadýmání, snižuje hladinu cukru v krvi, má protinádorové účinky a mnoho dalších benfitů. 
 
Na co si dát pozor: Těhotné ženy by ji měly užívat jen v malém množství, jinak je pro ně nebezpečná. Lidé trpící na vředy, by ji neměli užívat vůbec.

 

skořice
Kurkuma
 
Další bylina kterou se můžete vnitřně zahřát je kurkuma. 
 
Kurkuma působí jako antioxidant, její léčivou složkou je kurkumín. Když dáváte kurkumu do jídla, je třeba k ní přidat špetku pepře, aby se využilo právě síly kurkumínu. 
 
Kurkuma byla podrobena mnoha výzkumům a zjistilo se, že je účinná při léčbě nejrůznějších onemocnění. Například při léčbě onemocnění trávicího traktu, je dobrá proti bakteriálními a virovým onemocněním a dokonce při léčbě rakoviny. Je také dobrá jako prevence proti chřipkám a nachlazením.
 
Kurkuma můžete přidávat jako koření do sladkých a slaných jídel, nepřehánějte to však s jejím množstvím. 1/4 čajové lžičky denně bohatě stačí.
 
Pozor! Kurkumu by neměly používat těhotné ženy. Není vhodná ani pro lidi, co mají problémy se žlučovými cestami a pro lidi, co berou léky na ředění krve.
kurkuma
Zázvor 
 
Tuto exotickou bylinu také určitě znáte. Ne každému však její chuť lichotí.
 
Jak jste na tom vy? Máte rádi zázvor?
 
Ze zázvoru lze udělat čaj (nálev), dá se přidávat do pokrmů, ať už čerství nebo sušený. Lze ho jíst i nakládaný či kandovaný. Vyrábí se z něj limonády a různé cukrovinky. 
 
Kromě toho, že zázvor prohřeje naše tělo zevnitř je také dobrý k přirozené obraně organismu, při nachlazení a chřipce, a také při žaludečních potížích jako je nadýmání a cestovní nebo těhotenská nevolnost.
 
Já zázvor moc nemusím, proto preferuji jeho užívání v kapslích.
zázvor
Hřebíček/poupata hřebíčkovce kořenného
 
Další bylinou na vnitřní zahřátí je hřebíček. Většina z nás ho má doma jako kořenní. 
 
Hřebíček má dezinfekční účinky a může posloužit jako první pomoc při zánětu zubuPůsobí také jako mírné analgetikum.
 
Máte rádi vůni hřebíčku?
 
Hřebíček se dá koupit i ve formě éterického oleje, pozor však na jeho ředění.
 
Hřebíček se přidává do pokrmů, ale především do nápojů, hlavně v zimě.
 
hřebíček koření
Pepř 
 
Pepř obsahuje látku piperin, která ovlivňuje nervový systém a tím i teplotu. 
 
Pepř podporuje i trávení. Nejlepší je černý pepř, ale můžeme využít i jeho další druhy jako bílý, červený nebo kajenský.
pepř
 

Lékořice 

Poslední  zahřívací bylinou, které vám představím, je lékořice, můžete si z ní udělat nálev nebo ji konzumovat v podobě cukrovinek. 

Z lékořice se používá kořen.
 
Má protizánětlivé účinky. Je dobrá při léčbě chřipky nebo kašle. Má mnoho dalších využití například při chronickém stresu.
Nesmí se užívat dlouhodobě, ovlivňuje totiž produkci hormonů.  Dále ovlivňuje působení určitých druhů léků, jako například HA nebo léků na vysoký tlak. U někoho může vyvolat nežádoucí účinky.
Neměly by ji užívat těhotné ženy a malé děti. 
 

Tím vás nechci od používání lékořice odradit, ale u jejího užívání musí být člověk opatrný.

lékořice

Věřím, že vám tipy na zahřívací byliny přijdou vhod. Pokud vás k nim napadají další otázky nebo si chcete pročíst diskuze k čemu je lidé ještě využívají, navštivte facebookovou skupinu Bytí s přírodou.